Національний тиждень безбар’єрності
З 19 до 25 травня 2025 року в Україні проводиться перший Національний тиждень безбар’єрності в рамках реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, ініційованої Першою леді України Оленою Зеленською.
Метою Національного тижня безбарʼєрності є привернення уваги суспільства до потреби створення доступного середовища та рівних можливостей для всіх громадян, підвищення обізнаності про рішення та реформи у контексті формування безбар’єрних просторів, сервісів та інформації, а також сприяння розвитку культури поваги та гідності.
Безбар’єрність — це не лише про пандуси чи ліфти. Це про доступ до якісної медицини, освіти, працевлаштування, інформації, інфраструктури. Це про повагу, інклюзію та гідність. Це шлях до створення комфортного середовища, де немає обмежень і кожна людина має змогу реалізувати свій потенціал.
Безбар’єрнiсть складається з 6 основних напрямків:
- фізична – всі об’єкти фізичного оточення доступні для всіх соціальних груп незалежно від віку, стану здоров’я, інвалідності, майнового стану, статі, місця проживання та інших ознак;
- інформаційна – люди незалежно від їх функціональних порушень чи комунікативних можливостей мають доступ до інформації в різних форматах та з використанням технологій, зокрема шрифт Брайля, великошрифтовий друк, аудіодискрипція (тифлокоментування), переклад жестовою мовою, субтитрування, формат, придатний для зчитування програмами екранного доступу, формати простої мови, легкого читання, засоби альтернативної комунікації;
- цифрова – всі суспільні групи мають доступ до швидкісного Інтернету, публічних послуг та публічної цифрової інформації;
- суспільно-громадянська – забезпечено рівні можливості участі всіх людей, їх об’єднань та окремих суспільних груп у житті громад та держави, рівний доступ до суспільно-політичного та культурного життя, сприятливе середовище для фізичного розвитку та самореалізації, а також інклюзивне середовище як передумова для участі у всіх формах суспільного життя та громадської активності;
- освітня – створені рівні можливості та вільний доступ до освіти, зокрема освіти протягом життя, а також здобуття іншої професії, підвищення кваліфікації та опанування додаткових компетентностей;
- економiчна – всі громадяни незалежно від віку, статі, сімейного стану чи стану здоров’я мають умови та можливості для працевлаштування, отримання фінансових та інших ресурсів для заняття підприємництвом чи самозайнятістю.